I søndags afsluttede Gigabyte omsider deres internationale konkurrence om det bedste overclock med DDR2-RAM på deres UD3-serie bundkort. Formålet med konkurrencen var, - udover at sætte gang i salget af Gigabytes UD3 bundkort - at se om det var muligt for andre ekstremoverclockere, at slå Vapor og Fugger’s rekord fra Gigabyte Open Overclocking Championship 2008.
Jeg havde specifikt til formålet købt et Intel P45-baseret Gigabyte bundkort, et såkaldt EP45-UD3P, og det viste sig at klare opgaven rimelig godt - det endte i hvert fald med den hurtigste tid for en Dansker i konkurrencen! AGA’s nærmeste opfyldningssted, MJ Svejseteknik i Hillerød, hjalp med transporten tur/retur af de 25 Liter flydende kvælstof (LN2), jeg skulle bruge til formålet.
I forsøget blev der gjort brug af 2×1 GB DDR2-6400 fra Team Group (som reelt kører 400 MHz), der efterfølgende blev viklet grundigt ind i en god omgang 3M-Tape og RAM-soklerne fik en smule vaseline. De runde tal på bundlinien var mellem -130 grader og helt ned til -183 grader, og derudover gav jeg 3.04 volt. Resultatet blev 760 MHz - et ganske pænt overclock på hele 190%.
Meget mere kan man vist ikke forlange af nogle moduler, der til dagligt kun kører 400 MHz. Bemærk i øvrigt, at der ikke var blevet loddet på bundkortet, så det kunne levere ekstra strøm til RAM’ene. I så tilfælde havde resultatet nok set lidt anderledes ud.
Her lige et par billeder af forsøget