Linux distro til Medie Center?

Redhat, Suse og Debian er alle distributioner for tilhængere af den helt særlige Linux-religion - kun for de indviede. Dem har vi selvfølgelig også fundet plads til på Viking Reviews.

Linux distro til Medie Center?

Indlægaf Dyberg skrevet fre jan 02, 2009 10:16 pm

Hej, jeg har idag fået en ældre computer fra 2003-2005 eller lign. af min søster da hun har fået nyere.
Jeg går lidt og leger med idéen om at lave denne om til en lille Medie Center PC.
Dog vil jeg køre med en meget lavt ressource krævende Linux Distro, også ellers smide enten XBMC (http://xbmc.org/) på, eller Entertainer project (http://www.entertainer-project.com/index.php) på som så skal være det eneste interface der skal være på den, derfor er det også et krav at man kan sætte denne Ditro til at boote dette program med følgende interface på.
Ok, for måske at gøre det fair for migselv, så må der gerne være interface på Linux Distroen, dog skal den have de funktioner jeg sagde ;)
Distroen skal kunne ligge på en alm. 700 mb CD, da PC'en endnu ikke har DVD drev (sådan køber jeg først når det andet virker ;) ) ud over dette skal ting som trådløst internet, Bluetooth og Pinnacle TV tuner være understøttet i distroen :p
Så jeg håber da på at der sidder en lille Linux kender herude et sted, som har en god idé ;)
Skal lige siges at jeg har opgivet med Kubuntu indtil videre, da jeg egentlig håber på jeg kan finde en distro som kræver færre ressourcer end denne, som sagt en meget gammel PC ;)
// Sebastian Dyberg
Dyberg

Geografisk sted: Næstved

Re: Linux distro til Medie Center?

Indlægaf ponny skrevet tors feb 19, 2009 3:10 pm

Hej :)

Nu er det jo ikke fordi at "Kubuntu" i sig selv er krævende, men det er "KDE", altså skrivebords-miljøet. :)
Der findes et hav af forskellige, men prøv dig frem. :)
Du kunne jo evt. tage ubuntu som er det samme som kubuntu, dog bruger det "Gnome" som skrivebords-miljø.
ponny

Indlægaf Dyberg skrevet fre feb 20, 2009 9:44 am

Fik skam arbejdet lidt på det (ældre indlæg nu), og valgte at bruge kubuntu, hvor jeg bare slog kde fra og installerede XBMC på. Droppede dog projektet, da den absolut ville have jeg skulle logge på med brugernavn+kode hvergang i terminalen inden den startede XBMC's brugerflade op.
Har så fået installeret Kubuntu 8.10 på min laptop, dog bryder jeg mig ikke om det nye kde interface, da det bruger alt for mange ressourcer, og udover det er min lappy røget til rep. så sidder med låner lige pt. hvilket vil sige Celeron M Mobile 1.6 Ghz - 1.5 GB ram - Radeon 1100x onboard gfx.
Nej hvor er det trist.. :p
// Sebastian Dyberg
Dyberg

Indlægaf TWM skrevet fre feb 20, 2009 9:54 pm

Hey Dyberg.
Du kan lave autologin, godt nok kender jeg kun metoden igennem GUI'en, men det kan sikkert også lade sig gøre i CLI. Med denne måde logger en forudvalgt bruger så ind uden passwordindtastning

Hvis du vil have brugerlogin uden passwordindtastning, så lader det sig også gøre:

Først vælger du et login vindue med brugerliste, f.eks. Human List.

Så opretter du en fil: /etc/X11/gdm/nopassusers og i den indtaster du navnene på de bruger som ikke skal indtaste password ved login.

Derefter tilføjer du /etc/pam.d/gdm med følgende kommando
Kode: Vælg alt
gksudo gedit /etc/pam.d/gdm

og tilføjer efter linien auth required pam_env.so
Kode: Vælg alt
auth   sufficient   pam_listfile.so item=user sense=allow file=/etc/X11/gdm/nopassusers onerr=fail

Derefter er login uden password muligt.
Sig til hvis det ikke er det du er ude efter :)
TWM

Indlægaf Dyberg skrevet lør feb 21, 2009 5:58 pm

Er en af de få ting jeg faktisk aldrig har fået prøvet - må jeg lige prøve når jeg får sat maskinen til igen, tak for hjælpen :)
// Sebastian Dyberg
Dyberg

Tilbage til Linux